15.10.2025

Pakettiauto kylmäkoneella – mitä kylmäkuljetusauton hankinnassa kannattaa huomioida?

Ilari Salonen

Kylmäkoneella varustetut pakettiautot ovat kehittyneet viime vuosina nopeasti. Kun uuden auton hankinta tulee ajankohtaiseksi, pöydälle nousee usein monta kysymystä. Mitä kylmäauto maksaa? Millaisia lisävarusteita siihen kannattaa asentaa? Entä kuinka varmistetaan, että kylmäauto palvelee tarkoitustaan pitkälle tulevaisuuteen?

Samalla kun vaatimukset kylmäkuljetuksille kasvavat, tarvitaan ajoneuvoihin entistä monipuolisempia varusteluratkaisuja, kuten  verkkovirtavalmiutta ja erilaisia kylmäautojen lisävarusteita. Siinä missä vielä joitakin vuosia sitten varustelimme lähes yksinomaan polttomoottoriautoja, on markkinoilla nykyään yhä enemmän myös sähköistä kalustoa.

Kehitys avaa uusia mahdollisuuksia, mutta tuo samalla mukanaan käytännön haasteita, joissa kylmäkuljetuksia tekevät yritykset hyötyvät asiantuntevasta kumppanista.

Meillä Verhoomo Sorsalla on pitkä kokemus kylmä- ja pakkasautojen varustamisesta. Olemme nähneet läheltä, millaiset kylmäkuljetusvarusteet palvelevat asiakkaitamme työssään – ja myös sen, minkälaiset eivät.

Tässä artikkelissa nostan esiin muutamia yleisimpiä kysymyksiä, joihin olemme auttaneet asiakkaitamme löytämään vastauksia. Toivon, että niistä on hyötyä myös sinulle, kun mietit uuden kylmä- tai pakkasauton hankintaa tai nykyisen varustelun päivittämistä. 

Onko kylmäkoneella varustetun pakettiauton hankinta yrityksessänne ajankohtaista?

Autamme Verhoomo Sorsalla suunnittelemaan ja varustelemaan juuri yrityksesi käyttöön sopivan kylmäkuljetusauton, oli kyse sitten yksittäisestä autosta tai koko kaluston päivittämisestä.

Olemme paitsi kylmäkuljetusvarusteiden teknisiin yksityiskohtiin perehtynyt, myös asiakkaidemme liiketoiminnallisia tarpeet tunteva kumppani. Emme keskity koskaan pelkkiin teknisiin ratkaisuihin, vaan lähestymme ajoneuvovarusteluja aina todellisten käyttötarpeiden kautta. Avustamme asiakkaitamme myös silloin, kun jo käytössä olevat kylmäajoneuvot lisävarusteineen kaipaavat päivitystä tai täyttä uusimista.

Lisäksi Verhoomo Sorsalla on suosituimpiin automalleihin kansainvälisen lämpösäädeltyjen kuljetusten luokitusjärjestelmän mukaiset FNA- ja BNA-luokitukset.

Jos siis mietit kylmäauton hankintaa, ota meihin rohkeasti yhteyttä. Suunnitellaan yhdessä juuri sinun tarpeisiisi sopiva kylmäkuljetusauto.

Kylmäauto vai pakkasauto – mitä eroa niillä on?

Nämä kaksi termiä menevät toisinaan sekaisin, ja monesti esimerkiksi pakkasautosta saatetaan puhua yleisnimityksenä kylmäautona. 

Käytännössä kyse on kuitenkin kahdesta erilaisesta ajoneuvosta, joilla on täysin omat tekniset vaatimuksensa kylmälaitteiden tehon, eristyksen ja lisävarusteiden osalta:

  • Kylmäauto tarkoittaa ajoneuvoa, jonka sisälämpötila pidetään 0–6 asteen välillä. Se on tyypillinen ratkaisu esimerkiksi maitotuotteiden, tuoreen lihan ja kalan tai vaikkapa kukkien kuljetukseen.
  • Jos kuljetettavat tuotteet vaativat selkeästi pakkasen puolella pysyvää lämpötilaa, tarvitaan pakkasauto. Pakkasautossa lämpötila lasketaan -2 asteeseen tai sen alle, jolloin ajoneuvo soveltuu esimerkiksi pakastettujen elintarvikkeiden kuljetuksiin.

Onko kylmäauto arvokas hankinta?

Kylmä- tai pakkasauton hankintahintaan vaikuttavat muun muassa kylmäkone, eristys ja muut käytössä vaadittavat lisälaitteet. Pelkkä kylmäkone ei siis vielä tee ajoneuvosta kylmäautoa, vaan auto täytyy varustaa kokonaisuudessaan käyttötarkoitustaan vastaavaksi.

Tämä vaikuttaa luonnollisesti myös varustelun kokonaiskustannuksiin.

Kun kylmäajoneuvo varustellaan huolellisesti, se säilyttää arvonsa paremmin ja kestää pitkään kovassakin käytössä. Huolimattomasti toteutettu kylmäratkaisu voi sen sijaan johtaa monenlaisiin ongelmiin, kuten kylmälaitteiden toimintahäiriöihin tai auton rakenteellisiin vaurioihin. Laadukas kylmävarustelu ei siis palvele pelkästään päivittäistä käyttöä, vaan auttaa myös auton jälleenmyyntiarvon säilyttämisessä.

Painotankin jatkuvasti asiakkaillemme, ettei kylmäauton kohdalla tulisi koskaan katsoa pelkkää hankintahintaa, vaan huomioida koko auton elinkaaren aikaiset kustannukset ja käyttövarmuus. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, ettemmekö etsisi aina mahdollisimman kustannustehokasta ja tarkoituksenmukaista varustelukokonaisuutta.

Onko pakettiauton kylmälaitteisiin mahdollista hyödyntää ulkoista verkkovirtaa?

Kyllä on. Ulkoinen verkkovirta on tarkoitettu käytettäväksi kylmävarastointiin, kun auto ei ole ajossa.

Verkkovirtavalmius on hyödyllinen esimerkiksi tilanteissa, joissa auto seisoo lastauksen tai purun ajan pitkiä jaksoja paikallaan tai kun kuljetettavat tuotteet on säilytettävä oikeassa lämpötilassa yön yli. Auton kuljetustilaa voidaan myös esiviilentää ennen ajoa verkkovirralla, mikä pienentää kylmälaitteen virrankulutusta ajon aikana.

Kun verkkovirran mahdollisuus huomioidaan jo varusteluvaiheessa, ehkäistään helposti monta tulevaisuudessa esiin nousevaa murhetta.

Onko sähköautoa mahdollista varustaa kylmäkoneella?

Kyllä on. Kylmävarustelun yhdistäminen sähköautoon on vielä suhteellisen uusi asia, mutta kehitys etenee vauhdilla. Uusia vaihtoehtoja tulee markkinoille koko ajan lisää.

Perinteisesti polttomoottoriautoissa kylmälaitteiden suuri virtatarve ei ole ollut ongelma, sillä laitteet ovat saaneet tarvittavan energian suoraan moottorista. Sähköautojen kohdalla tilanne on toinen.

Joissakin sähköautomalleissa kylmälaitteelle voidaan syöttää virtaa suoraan auton ajoakusta. Tämä voi riittää pienempiin kylmälaitteisiin, mutta tehokkaammat ratkaisut vaativat käytännössä aina ulkoista lisätehoa tarjoavan varustelun. Näissä tapauksissa sähköauto voidaan varustaa esimerkiksi lisäakustolla.

Ja kuten muissakin kylmäautoissa, myös sähköautoissa laadukas eristys parantaa energiatehokkuutta. Erityisen tärkeää on minimoida kylmäsillat ja vuotokohdat, sillä ne kuluttavat merkittävästi sähköautojen ajoakkua.

Sähköisten hyötyajoneuvojen markkina kehittyy vauhdilla, ja tulevaisuudessa myös kylmäkuljetusvarusteluista tulee entistä energiatehokkaampia ja käytännöllisempiä. Myös me Verhoomo Sorsalla seuraamme tätä kehitystä tarkasti. Haluamme varmistaa, että asiakkaillemme on tarjolla toimivat ja luotettavat ratkaisut heti, kun heidän kylmäkalustonsa siirtyy sähköiseksi.

Minkälaisia lisävarusteita kylmäautoon on mahdollista asentaa?

Kuten minkä tahansa muunkin hyötyajoneuvojen, myös kylmäajoneuvojen käytännöllisyys ja käyttömukavuus rakentuvat isosti lisävarusteiden varaan. Tyypillisiä kylmäkuljetusautoissa käytettäviä lisävarusteita ovat esimerkiksi:

  • Raskaiden kuormien lastaamista ja purkamista helpottavat takalaitanostimet ja rampit
  • Kuljetuslämpötiloja seuraavat ja dokumentoivat lämmönseurantajärjestelmät, jotka ovat välttämättömiä esimerkiksi lääke- ja elintarvikekuljetuksissa
  • Lämpöhävikin minimoivat ja kylmän sisällä pitävät paljeverhot
  • Turvallisuutta ja käytännöllisyyttä lisäävät kuormatilavalot ja kuormansidontajärjestelmät

Asiakkaidemme tarpeet vaihtelevat paljon, ja siksi lisävarustelun mahdollisuuksia on yhtä monta kuin käyttäjiäkin. Suunnittelemmekin jokaisen ajoneuvon lisävarusteineen aina tapauskohtaisesti. Jos jokin kylmäkuljetuksissa käytettävä, mutta tarpeellinen varusteratkaisu ei vielä ole olemassa, pyrimme Verhoomo Sorsalla kehittämään ja toteuttamaan sellaisen yhdessä asiakkaan kanssa.

Verhoomo Sorsa suunnittelee ja varustaa tarpeesi täyttävän kylmäajoneuvon

Meillä on vuosikymmenten kokemus erilaisten kylmäajoneuvojen toteuttamisesta. Olemme monelle kylmäkuljetuksia tekevälle asiakkaallemme pitkäaikainen yhteistyökumppani ja ajoneuvovarustelujen luottotoimittaja.

Suunnittelemme ja varustamme kylmäajoneuvot aina todellisten tarpeiden pohjalta. Varmistamme, että kylmäkuljetuskalusto vastaa käyttötarpeeseen, täyttää lämpötilahallittavien kuljetusten lainsäädännölliset vaatimukset ja säilyttää arvonsa pitkälle tulevaisuuteen.

Olipa kyseessä elintarvikekuljetuksiin, kukkalähetyksiin tai lääkekuljetuksiin suunniteltu ajoneuvo – tai jokin täysin uusi käyttötarve, jota markkinoilla ei vielä ole – ota meihin rohkeasti yhteyttä. Autamme varmistamaan, että sinulla on käytössäsi juuri tarpeesi täyttävä kylmäkuljetusratkaisu.

Ilari Salonen

PYYDÄ TARJOUS